Vlakové rekordy

V příspěvku je prezentováno několik „drobností“, které používám na fyzikálním semináři (volitelný předmět) k opakování učiva, motivaci, aktivizaci a rozvoji tvořivého myšlení. Jsou to netradiční soubory úloh řešených výpočtem, AZ kvíz, problémové úlohy, skládačky a hlavolamy s fyzikálním obsahem, úlohy s pokusy zaměřené zejména do oblasti mechaniky a optiky. Navíc je prezentován i model hydraulického bagru.

Stephensonova raketa

První lokomotiva v roce 1805 dosahovala rychlosti 8 km/h, takže kdybyste běželi, snadno byste ji předběhli. Britský výrobce parních motorů Robert Stephenson v roce 1830 dosáhl se svým strojem příhodně nazvaným Stephensonova raketa rychlosti 48 km/h.

O kolik minut je tato „parní raketa“ rychlejší na trase 12 km než první lokomotiva?

(90 min – 15 min = 75 min)

Poslední triumf páry

Minulé století bylo na kolejích soubojem několika technologií. I když parní lokomotivy v průběhu 20. století překonaly 200 km/h, rychlostní rekord držely naposledy v roce 1895. Zasloužila se o něj britská mašina 790 Hardwicke.

Jaká rychlost to byla, když tato mašina urazila za 36 minut 87 km?

(145 km/h)

Souboj dvou technologií

V roce 1903 překonala elektrická lokomotiva rychlost 210 km/h. Pro elektriku v této době byl konkurencí pouze diesel. Tuto rychlost překonala až v roce 1939 německá dieselová lokomotiva DRG SVT 137, která dosáhla rychlosti 215 km/h.

O kolik metrů za 1 s  ujela tato lokomotiva více než elektrická lokomotiva?

(1,4 m)

Japonský super rychlík

Ve druhé polovině 20. století jsou nejrychlejší vlaky poháněné elektřinou. Hranice 300 km/h padla už v roce 1955. V roce 1979 japonský vysokorychlostní vlak Šinkansen typ 961 tento rekord ještě zvýšil.

Vypočítej rychlost japonského vlaku, když víš, že za 36 s ujede vzdálenost 3 190 m.

(319 km/h)

Rekordmani

V roce 1988 dosáhl vlak Inter City Experimental (IC-V) v Německu rychlosti 407 km/h. Týž rok rekord o pouhý 1 km/h překonal francouzský TGV. Už v roce 1990 však zdokonalený TGV překonává hranici 500 km/h. Dalším rekordmanem se stal vlak TGV Atlantique s rychlostí 515 km/h a v roce 2007 už dosáhl TGV rychlosti 575 km/h.

Kolik metrů ujede poslední vlak – rekordman za 1 minutu?

(9 583 m)

Magnetická levitace

Současným vlakovým šampiónem je Maglev, vlak levitující ve vzduchovém polštáři díky síle elektromagnetů.

V roce 2003 japonský JR Maglev MLX – 01 ujel za 1 s asi o 1,7 m více než TGV v roce 2007. Urči rychlost tohoto magnetického vlaku v km/h.

(581 km/h)

Všechny materiály na těchto stránkách vytvořila RNDr. Věra Bdinková.
Na webové stránce nejsou prezentovány žádné materiály, které byly využity v jiných placených projektech nebo jinak honorovány.
Jsou použity některé části materiálů z vystoupení Věry Bdinkové na Veletrhu nápadů učitelů fyziky 15 a z její soukromé webové stránky www.fyzikahrou.cz.