Fyzikální představení Čaroděj ze Země AKIZYF (scénář)
Autorka: RNDr. Věra Bdinková
Scéna, pomůcky:
visící elektrický pavouk, koště
katedra ředitelky, lavice a židle jako ve třídě
pás s nákresy hor, lesů, …
Hudba: Arabela (úvod)
Vypravěč: „Bylo, nebylo… Za devatero horami, devatero řekami, devatero lesy leží země se zvláštním názvem AKIZYF. A v ní najdete světoznámou školu čarodějů, kterou řídí paní ředitelka – známá čarodějnice Karolína Krákavá, zvaná KK.“
Hudba: Adams family
Vypravěč: „Podívejte se se mnou do této školy. Společně navštívíme několik hodin z dnešního pátečního vyučování.“
Vypravěč se dívá do dálky kukátkem.
Vypravěč: „A máme štěstí… Právě žáci přicházejí na hodinu přírodopisu, kde mají přestavit své zvířecí miláčky…“
(Příchod žáků se zvířaty – akrobatický papoušek z kartonu, mechanický pavouk na gumičkový pohon, housenka s vystředěnými koly, …)
Hudba: Četník ze Saint Tropes
Vypravěč: „Začíná hodina společná hodina levitace a akrobacie. Nejdříve rozcvička a pak zkoušení…“
POKUS - Levitace těl
Hudba: Piráti z Karibiku
Ředitelka KK: „Končím rozcvičku. Posaďte se, Dnes zkouším znalosti o těžišti. Levitaci hřebíků předvede Zelený.“
POKUS - Levitace hřebíků
Hudba: A je to
Ředitelka KK: „Výborně. A nyní levitaci láhve předvede Oranžová.“
POKUS – Levitace láhve v destičce
Hudba: Pevnost Boyard
Ředitelka KK: „To se ti podařilo. Také hodnotím výborně.“
Červená: „Prosím, prosím. Já mám také připravenou levitaci láhve…“
POKUS – Levitace láhve na provaze
Hudba: Pevnost Boyard – pokračování
Ředitelka KK: „Milí žáci, dnešní nové učivo je vrcholem umění levitace – poslušné koště…“
POKUS – Levitující koště
Hudba: Tenkrát na Západě
Vypravěč: „Dnes studenti čarodějnického umění plní zápočet z akrobacie.“
POKUS – Plechovka stojící na roku na stole a na otáčejícím se talíři
POKUS – točení kbelíku prázdného, pak s vodou (nalije ředitelka s komentářem „To by bylo příliš lehké“), pak i s víčky od lahví (vhodí spolužák)
POKUS – mnoho akrobatických vážek na jednom těle
Hudba: na vše James Bond
(Ředitelka KK zhodnotí výkony…)
Vypravěč: „A nyní nahlédneme do hodiny matematiky. Je taky tak trochu čarodějná…Vyzkoušejte si to sami. Studenti si pro vás připravili několik úkolů.“
Modrá a žlutá: „Na každém z těchto obrázků je skryté číslo, poznáte které?“ (diskuse s diváky…)
Fialová: „Slepením proužku vznikne kruh. Kruhy slepíme do osmičky, co vznikne, když oba slepené kruhy rozstřihnu v polovině?“ (diskuse s diváky…)
Hudba: Dobrodružství kriminalistiky (v průběhu stříhání)
Vypravěč: „Samostatným předmětem je hodina zmenšování a zvětšování. Podívejte se, jaké úkoly žáci plní. Mají zvětšit rukavici na velikost XXL, prolézt pohlednicí nebo zvětšovat pomocí vody.“
POKUS: Nafouknutí rukavice (ocet a soda)
POKUS: Prolezení rozstříhanou pohlednicí
POKUS: Využití vody pro zvětšování a naopak
Hudba: Maxipes Fík
Ředitelka KK: (zhodnotí)
Vypravěč: „Hlavním předmětem je magie. Žáci studují a nacvičují nová kouzla.“
Ředitelka KK: „Předveďte své kouzelnické hůlky…“
POKUS: Kouzelnické hůlky páskové
POKUS: Hůlka – elektrostatický generátor se stříbrným kruhem
POKUS: Hůlka s motýlem
Hudba: Akta X
Ředitelka: „Oranžová, nespi! Běž si sednout na fakirovu židli.“
POKUS: Fakirova židle
Ředitelka KK: „K tabuli půjdou … Vezměte si do ruky dřevěnou misku s válečkem se špicí. Vašim úkolem je dostat váleček z misky, aniž bychom miskou pohnuli.“
POKUS: Antigravitační hlavolam
Ředitelka KK: „K tabuli půjdou … a ukážou, jak splnili domácí úlohu - přeměnu vody na víno.“
POKUS: Přeměna vody na víno
Hudba: Růžový panter (u obou pokusů)
Vypravěč: „Hodina zpěvu. Víte, že se dá hrát i na instalatérské trubky.“
POKUS: Hra na kravatu (1žák – Ovčáci, čtveráci)
POKUS: Hra na instalatérské trubky
Potřeby a materiál: Trubky z PVC(např. Alphacan, o vnějším průměru 25 mm a tloušťce stěny 1,9 mm), pravítko, pilka
Postup: Trubky nařežeme na požadované délky. Každou délku 3-4 x. Následující tabulka udává délky použitých trubiček pro požadované tóny:
označení | C1 | D | E | F | G | A | H | C2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
délka [mm] | 325 | 290 | 258 | 244 | 217 | 194 | 172 | 162 |
Trubky označíme nalepením písmene podle příslušného tónu. Písničky přepíšeme pomocí písmen na velký papír v dostatečné velikosti, aby šla číst písmena i z větší dálky. Na trubky hrajeme tak, že dlaní boucháme do horní nebo spodní části trubky. Dirigent ukazuje písmena – tóny a žáci v daném rytmu bouchají na příslušné trubky.
Vypravěč: „Jen v této škole najdete hodinu krasohledění“
POKUS: Hry s barvami (čelovky – promítání barev na plátno, skládání barev, postava nebo ruce ve světlech - stín, polostín)
Hudba: Fantomas
POKUS: Bublinoškola
Hudba: Zorba
Vypravěč: Už víte, co znamená název země AKIZYF?
POKUS: Nástup všech žáků. Jsou otočeni zády, na zádech písmena AKIZYF
Hudba: Arabela (prsten)
POKUS: Přeměna na FYZIKA (přesunutí žáků na FIZYKA, přijde ředitelka a opraví je na FYZIKA)
DĚKOVAČKA
Hudba: Chattanooga, choo, choo